یک استاد دانشگاه می گوید: «در این آشفتهبازار عدهای كه زمینه را برای تاختوتاز خود مستعد میبینند، با لطایفالحیلی سوار بر موج سیاست میشوند و به نحوی سوفسطاییمسلك به مسائل مینگرند؛ ویژگی سوفسطاییان این بوده است كه خود را متخصص همه چیز میدانستند، ولی درهیچ چیز تخصص نداشتند.»
عماد افروغ طی گفتگویی با انتقاد از شرایط حاکم در کشور به تحلیل وضعیت جاری پرداخته و گفت: « میداندارشدن چنین افرادی موجب میشود از عقلانیت لازم دور شویم و فرد نخبه از ورود به صحنه باز بماند، یا خود را محروم كند و یا امنیت خاطر نداشته باشد. متاسفانه امروز ما در چنین فضایی قرار گرفتهایم؛ فضایی كه با انواع و اقسام انگها و تهمتها عجین شده و برخی از همان ملاكها و معیارهایی كه اساس وحدتبخشی رجال سیاسی، نظام و مردم ما بوده، امروز به ابزارهای افترا و تهمتزنی تبدیل شده است؛ به گونهای كه گویی هركس زر و زور و تزویر بیشتری دارد، می كوشد اراده خود را كه ممكن است چندان هم معقول، اخلاقی و عادلانه نباشد، به نام سیاستورزی صحیح به بقیه تحمیل كند.»
افروغ در گفتگویی که با خبرگزاری "ایسنا" انجام داد با بیان این كه قرار است عرصه سیاست ما با عرصه سیاست در غرب تفاوتهایی داشته باشد، اظهار كرد:« قرار نیست درعرصه سیاستورزی ما، ماكیاولیسم جایگاهی داشته باشد و قدرت دولتی یا حكومتی هدف تلقی شود؛ بلكه قرار است اینها ابزار باشند.»
وی با بیان این اعتقاد كه متاسفانه امروز هدف وسیله و وسیله هدف شده است از آنچه آن را ابزار قرارگرفتن ارزشها، اخلاقیات و معنویات در دست عدهای برای حفظ قدرت به هر قیمتی خواند انتقاد كرد و افزود:« آنچه در حال حاضر به چشم میآید، شتابزدگی، رفتار احساسی و هیجانی، انگ و برچسبزدن و یك فضای سرشار از تهمت است كه نه با رفتار عقلانی سازگار است و نه با سیاستی كه در جمهوری اسلامی تعریف شده و قرار است در جهت ارزشها باشد.»
وی همچنین با اشاره به وظیفه اصلی یك سیاستمدار واقعی اظهار كرد:« فضایی كه امروز در آن قرار داریم تا حدی معلول كنش، اعمال، رفتار و سیاستورزی گذشته سیاستمداران ما بوده است؛ یعنی كسانی كه باید در عرصه قدرت دولتی خوب سیاستورزی میكردند، خوب عمل نكردند و خودشان متوجه این مساله نبودند، یا اینكه در مقطعی نوعی ماكیاولیسم را كلید زدند كه نسبتا سكولار بوده و امروز به واكنش آن تبدیل شده و به نظر من سر از نوعی ماكیاولیسم مذهبی درآورده است.»
وی افزود: « متاسفانه وقتی به رفتار سیاستمداران در گذشته نگاه میكنم متوجه برخی بیاخلاقیها و عدم توجه به عقلانیت و توجه به نقش ابزاری حكومت میشوم؛ یعنی گروههای سیاسی ما در گذشته و در شرایط كنونی اشتباهاتی داشتهاند و یك ارتباط زنجیرهای بین شرایط فعلی و گذشته وجود دارد كه باید آسیبشناسی شود.»
وی با بیان اینكه حتی كسانی كه میگویند با مسالهای به نام افتراق ملی روبرو نیستیم تلویحا تایید میكنند چنین مشكلی داریم و ضرورتی به نام وحدت ملی وجود دارد بر فراهمكردن بستر مناسب برای شنیدن حرفهای همه گروهها از سوی سیاستمداران تاكید كرد و گفت:« اگر بنا به دلایلی صاحبان قدرت فعلی تن به این كار ندهند، نخبگان مدنی و اجتماعی ما باید این وظیفه را بر دوش خود احساس كنند. علما و حوزههای علمیه ما باید متوجه این معنا شوند كه جمهوری اسلامی دلالت سیاسی ارزشهای تاریخی و آرمانهای متعالی آنهاست و نمیتوانند بیتفاوت از كنار آن رد شوند؛ پس بهتر است بستر را فراهم كنند تا شاید بتوانیم از شرایط فعلی به سلامت عبور كنیم و مسیر برای نظارت بیشتر و ایفای نقش نظریهپردازی از سوی نخبگان هموار شود.»
افروغ با بیان اینكه فضای امروز به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست»افزود: « تمام شعارهای ما كه ملاك و ساز و كار وحدت ما بوده امروز ابزار افتراق و انشقاق ما شده است. یك روز مساله مبارزه با آمریكا اساس وحدت ما بود، ولی متاسفانه امروز عدهای دیگری را متهم میكنند به اینكه شما مخالف آمریكا نیستید و فقط ما مخالف آمریكا هستیم و این اتهام با واقعیت منطبق نیست. متاسفانه تهمتهایی به افرادی زده میشود كه سابقه مبارزاتی درخشانی دارند و آنها را به همنوایی و همراهی با آمریكا متهم میكنند، آن هم بدون اینكه هیچ سند محكمهپسندی نشان دهند؛ در حالی كه "خوش بود گر محك تجربه آید به میان، تا سیهروی شود هر كه در او غش باشد."»
وی گفت:« امروز آن نظامهایی كه به طور مبنایی ماكیاولیسم را برای خود تئوریزه كردهاند به این معنا رسیدهاند كه با بیاخلاقیها در فضای سیاسی برخورد كنند، ولی ما كه به صورت مبنایی ماكیاولیسم را برنمیتابیم، متاسفانه در برابر جو سنگین بیاخلاقی، بداخلاقی، تهمت، افترا، دروغ و حرفهای بیسند سكوت میكنیم و متاسفانه مدعیالعموم اینجا وارد عمل نمیشود.»
وی با تاكید بر اینكه انقلاب، مدعیالعموم میخواهد افزود: «انقلاب، اخلاق، فرهنگ و سیاستورزی صحیح و متناسب با جمهوری اسلامی مدعیالعموم میخواهد، ولی متاسفانه ما مدعیالعموم نمیبینیم و این شبهه ایجاد میشود كه مدعیالعموم فقط به یك عرصه خاص از ابعاد مختلف انقلاب اسلامی تعلق پیدا كرده است كه البته آن هم مساله جداگانهای است كه ببینیم آیا واقعا در همین عرصه هم به درستی ادای وظیفه كرده و آیا از رفتارها و برخوردهای جناحی به دور بوده است یا خیر؟»
وی در ادامه با انتقاد از آمادهشدن فضا برای فرصتطلبان و عوامفریبان و بیان این كه در چنین فضایی، عدهای جمهوری اسلامی را نقض غرض و از آن علیه خودش استفاده میكنند، گفت:« یعنی عدهای با استفاده از ارزشهای متعالی میكوشند با ارزشگرایان واقعی مقابله كنند و سیطره خود را تحكیم ببخشند.»
وی در تشریح سخنانش به عنوان نمونه به بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره كرد و افزود:« یكی از شعارهای انقلاب اسلامی مبارزه با مفاسد اقتصادی بود ، ولی میبینیم همین بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی گاهی اوقات ابزاری میشود برای نادیده انگاشتن ثروتهای كلان و رانتجوییهای گسترده و مقابله با ثروتهای بسیار محدود و مشروع عدهای خاص یا اینكه همین ارزشها مستمسكی برای تهمت زدن بدون ارائه هیچ سند و مدركی میشود.»
این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینكه این نوع رفتار با نوع سیاستورزی مورد نظر امام(ره) سازگار نیست یادآور شد:« یكی از بحثهای امام(ره) این بود كه خیلیها میگویند نباید وارد سیاست شد؛ چراكه سیاست زشت است و موجب انحراف میشود، ولی امام(ره) فرمود این سیاستورزی با نوع سیاستورزی ما مخالفت دارد. سیاستورزی ما اخلاقی، انسانی و الهی است؛ بنابراین ما باید درجای جای عرصه سیاست شاهد تراوش اخلاق و معنویت باشیم. ما نمیتوانیم با اباحهگری، مدعی سیاستورزی صحیح باشیم.»
وی تصریح كرد: «در كنار تمام محاسن، خوبیها و زیباییهای انقلاب اسلامی، متاسفانه امروز زمینه و بستر به گونهای فراهم شده كه متملقان و عوامفریبان بتوانند جولان بدهند.»
وی در ادامه از عملكرد صداوسیما انتقاد كرد و افزود:« آن زمانی كه صداوسیما به ویژه سیما رسالت ملی خود را فراموش میكرد من به عنوان رییس كمیسیون فرهنگی بارها هشدار دادم كه این رسانه ملی است و متعلق به گروهی خاص نیست؛ پس این رسانه را در اختیار هژمونی خاص قرار ندهید و بیایید نقش و رسالت تاریخی خود را ایفا كنید، ولی متاسفانه توجهی نشد.»
افروغ در پایان اظهار كرد:« در مبارزات انتخاباتی مجلس هشتم باز هم صداوسیما یكسویه عمل كرد و ما همان موقع موضع گرفتیم؛ چراكه من امروز را دیده بودم. در انتخابات ریاستجمهوری هم شاهد مطرح شدن برخی مباحث در مناظرهها بودیم كه متاسفانه اخلاقی، مستند و محكمهپسند نبود؛ ولی تمام اینها قابل پیشبینی بود و ما نباید از ریشههای چنین رخدادی غافل شویم. دائم به اصل حادثه پس از انتخابات ارجاع میدهند ولی هیچ توجه نمیكنند چه عوامل و ریشههایی موجب چنین واكنشی شد. من برحسب وظیفه دینی، مسلمانی و روشنفكری خود احساس خطر میكنم كه اگر امروز این اصلاح را انجام ندهیم، مشكلات و مصائب بیشتری به سراغ ما میآید. ما نباید آنقدر لاپوشانی كنیم و مسائل را نبینیم؛ چراكه جامعه رشدیافته جامعهای است كه با صدای بلند و شهامت عیبهای خود را فریاد میزند و در جهت رفع آنها اقدام لازم را انجام میدهد.»